Operativa excepcional al pantalà d’ASESA del Port de Tarragona

El petrolier LENI P amb 274 metres d’eslora és un dels vaixells més grans en operar a l’interior a les instal·lacions del Port de Tarragona

Les instal·lacions d’ASESA al Port de Tarragona han acollit un dels vaixells més grans de la seva història. El petrolier LENI P amb 274,39 metres d’eslora i 48,03 metres de mànega i amb capacitat de càrrega de 158.000 tones és una de les operatives més grans que el pantalà d’ASESA hagi tingut des de la seva entrada en funcionament.

El petrolier amb port d’origen mexicà ha estat atracat 24 hores al pantalà d’ASESA, situat prop del Moll d’Andalusia del Port, per descarregar les 24.800 tones de cru que serviran per subministrar matèria prima a la planta d’elaboració de betum asfàltic i altres derivats, situada al Polígon Sud de Tarragona.

El vaixell ha hagut de fer una descàrrega parcial prèvia en un altre port, ja que el calat al pantalà d’ASESA hauria estat insuficient per atracar-lo totalment carregat. Les grans dimensions del LENI P equivalen gairebé a les dimensions màximes dels vaixells que poden acollir les instal·lacions del Port de Tarragona, formades per un pantalà amb 3 punts d’atracada, entre ells, una plataforma P-100, amb 4 braços de càrrega i un calat operatiu de 14 metres.

ASESA, un referent mundial

Des de la seva implantació a Tarragona l’any 1965, ASESA és un referent a nivell mundial de la producció de betum asfàltic. En aquests moments, l’empresa exporta el 80% de la seva producció a la resta d’Europa, al nord i oest de l’Àfrica i als Estats Units, principalment.

ASESA produeix 1 milió de tones anuals de betum asfàltic. És una xifra que representa gairebé el 50% del mercat espanyol, i més d’un 5% de la producció europea.

ASESA està realitzant inversions per valor de 30M€, previstes dins del seu Pla Estratègic 2016-2020, amb l’objectiu de renovar, realitzar millores i noves instal·lacions a la planta de Tarragona.

Un tràfic històric

El tràfic de betum asfàltic al Port de Tarragona es remunta a la dècada dels anys quaranta del segle passat, quan històricament es tenen els primers registres d’aquest tipus de tràfic al Port. Però, no va ser fins la dècada dels anys seixanta, quan es va constituir l’empresa ASESA, a partir de la unió de dos grans companyies com CEPSA i CAMPSA (actualment CEPSA i REPSOL), quan aquest tràfic va anar a l’alça, convertint-se en un dels més importants del Port de Tarragona.

En els últims 4 anys l’evolució d’aquest tràfic al Port de Tarragona i dels seus derivats, principalment betums, han registrat una mitjana de més de 800.000 tones mogudes. L’any el 2016 es van moure 814.673 tones; el 2017, 882.930 tones; el 2018, 963 mil tones; i l’any passat, prop de 735.000 tones.

El primers treballadors de d’ASESA van ser majoritàriament persones residents al territori, especialment del barri mariner del Serrallo de la ciutat de Tarragona, ja que des del primer moment l’empresa va situar el seu complex en el Polígon Industrial Sud de Tarragona. Ben a prop de les instal·lacions portuàries per on reben la matèria prima a través del pantalà.

Operatives anteriors

Les característiques del LENI P (eslora 274,39 m, mànega 48,03m, calat màxim 17,02 metres i GT -registre brut- de 81.509 tones) el converteix en un dels vaixells més grans entrats al pantalà d’ASESA. No obstant, tot i tractar-se d’una operativa excepcional no és un cas únic, ja que en els darrers anys hi ha hagut operatives similars.

L’any 2019 el RS AURORA va atracar al pantalà d’ASESA amb un GT superior 82.779 al vaixell mexicà, però amb una eslora més curta, de 274,20 m. I el 2018, també van descarregar dos vaixells més amb característiques semblants, especialment l’ATHENS SPIRIT, però amb un GT lleugerament inferior al LENI P, que era de 81.326 tones.