Una mostra sobre Fenosa i Picasso recorda els 30 anys de la mort de l’escultor

S’exposa una figura que representa Dora Maar, feta amb la intervenció dels dos artistes

Redacció.- La Fundació Apel·les Fenosa ha inaugurat aquest dissabte l’exposició ‘Un retrat a quatre mans’, centrada en el retrat de l’artista francesa Dora Maar, fet conjuntament per Apel·les Fenosa i acabat per Pablo Picasso. Tot, per recordar els 30 anys de la mort de Fenosa, el 25 de març de 1988 a París. Els dos artistes van reforçar la seva amistat al llarg de l’ocupació alemanya a la capital francesa. Aleshores, Picasso vivia amb Maar, que va demanar a Fenosa que li fes una escultura. Quan el material encara era tou i Fenosa ja havia marxat, el malagueny va voler corregir detalls de l’obra i va acabar modificant-la. La mostra exposa els retrats en guix i bronze, amb documentació sobre l’obra, i repassa l’amistat entre els dos artistes. Es podrà visitar fins al 30 de setembre de 2018.

L’obra, feta entre el 1939 i 1940, va acabar arraconant-se durant l’ocupació nazi. Picasso en va fer dos tiratges en bronze al fonedor Valsuani, que acaba tancant les portes el 1940 davant la recerca dels alemanys de matèries primeres per a armament de guerra.

La figura apareix publicada el 1971 al llibre de Werner Spies sobre les escultures de Picasso i és atribuïda exclusivament a Picasso i datada l’any 1943. No és fins al 1993 quan l’escriptor James Lord publica la biografia de Dora Maar i explica la història de la doble paternitat.

Quan Maar mor el 1997 apareix en la subhasta pública dels seus béns el retrat en guix i un exemplar en bronze, atribuït exclusivament a Fenosa, que és adquirit per Nicole Fenosa, vídua de l’escultor. Aquesta figura en guix forma part de la col·lecció de la Fundació Apel·les Fenosa.

Segons l’escriptor James Lord, la vídua de Fenosa va insistir que el seu marit hi aparegués com a autor, però afirma que l’obra era de Picasso. La Fundació Apel·les Fenosa apunta que els alemanys haurien requisat tots els materials de fosa i que l’autor del ‘Guernica’ no podia fondre al seu fonedor habitual i va buscar un nou proveïdor, Guastini. Els guixos i bronzes del taller de Picasso cap al fonedor es duien amb carretons, d’amagat. Segons la fundació, podria haver estat en aquest recorregut quan el retrat fet per Fenosa es va malmetre. Sobre el retrat de Fenosa per Picasso, la Fundació planteja una atribució errònia d’un bust de ‘femme’ que podria ser en realitat el retrat de Fenosa.