Méndez de Vigo proposa un MIR de dos anys per a professors

Cs s’atribueix la iniciativa i afirma que és fruit de l’acord d’investidura amb el PP

Redacció.-  El ministre d’Educació, Íñigo Méndez de Vigo, ha anunciat que vol impulsar “un programa de formació pràctica tutoritzada (MIR) de dos anys de durada, en el que es treballin totes i cadascuna de les funcions associades a la docència”. Durant la clausura de la Convenció Nacional d’Educació del PP que s’ha fet aquest dissabte a Galícia, el ministre ha detallat que amb el nou sistema d’accés al professorat s’avaluaran “tant els coneixements com les aptituds docents un cop s’hagi superat una fase de formació pràctica”. A través d’un comunicat, Ciutadans (Cs) s’ha atribuït el MIR per a professors i ha subratllat que “ha estat una exigència” seva, que està en el seu programa, i que és fruit de l’acord d’investidura amb el PP. Per la seva banda, Podem ha rebutjat el MIR educatiu perquè, segons la formació, “precaritzarà encarà més l’escola pública”.
Méndez de Vigo ha explicat que “un cop superada la formació inicial (grau i Màster de professorat), l’executiu vol establir una primera prova selectiva que avaluï els coneixements de l’especialitat així com els aspectes relacionats amb l’organització curricular i escolar, la gestió dels centres educatius, i l’administració i la legislació”. I que un cop s’hagi acabat aquesta fase de formació pràctica, i sempre que s’hagi obtingut una avaluació positiva d’aquesta, es faci una segona prova pràctica (oposició) que comprovi l’aptitud pedagògica. El ministre d’Educació ha defensat que aquest sistema d’accés a la funció docent permetrà “prestigiar la professió”.

Ciutadans, a través d’un comunicat, ha lloat aquesta proposta i ha subratllat que ha estat una exigència seva i que està en el seu programa, en l’acord d’investidura amb el PP i en l’acord de govern que va fer amb el PSOE. La formació taronja ha subratllat que sempre ha defensat que “els professors han de ser els protagonistes del canvi educatiu”. “És necessari reivindicar el seu paper, millorar la seva formació, dignificar la seva carrera professional i oferir-los les eines per seguir progressant”. Segons Cs, el MIR docent “és un període de pràctiques formatives després d’aprovar l’oposició, similar al sistema dels metges”. “L’objectiu és donar caràcter pràctic i orientat als resultats a la formació dels professors, que han de ser protagonistes i clau del canvi en l’educació”, ha detallat el partit. A més, ha afirmat que serveix per “reivindicar el paper central dels professors en la reforma educativa, i per dignificar la seva carrera professional”.

Podem rebutja la proposta

Per la seva banda, Podem ha rebutjat el MIR educatiu perquè, a parer seu, “és una manera encoberta de precaritzar encara més l’escola pública”. La formació lila ha defensat que els professors “han de rebre més atenció i més formació didàctica els primers anys de docència”. “Que ningú compti amb nosaltres si del que es tracta és d’un sistema de doble oposició, un escalonament dels salaris segons l’experiència i, en definitiva, d’una nova precarització de les condicions laborals del professorat”. Segons Podem, amb el MIR “tindríem professors de baix cost, ben formats, que els primers anys professionals cobrarien poc i en condicions precàries”.