‘Los Perros’, de Marcela Said, premi del jurat internacional del REC

La crítica distingeix ‘Adiós Entusiasmo’ del colombià Vladimir Duran i el públic ‘Matar a Jesús’ de la colombiana Laura Mora

Redacció.- El jurat internacional ha escollit ‘Los Perros’ com la millor òpera prima del Festival REC 2017. El llargmetratge de xilena Marcela Said posa el focus en les profundes ferides que arrossega la societat de seu país de la dictadura de Pinochet i ho fa a través de la relació d’una dona casada amb un ex-coronel del dictador xilè. El jurat també ha fer una menció, per la seva força visual, a ‘Les garçons sauvages/The wild boys’ del francès Bertrand Mandico. D’altra banda, la crítica i el públic han guardonat dos llargmetratges colombians. Es crítics han distingit el drama familiar ‘Adiós entusiasmo’ de Vladimir Duran, i el públic ‘Matar a Jesús’ on Laura Mora qüestiona l’afany de venjança a partir d’una història inspirada en fets reals. Els premis s’han entregat durant la cloenda del REC 2017, aquest dissabte a la nit, a l’Antiga Audiència de Tarragona.
El jurat ha destacat la “solidesa narrativa i dels actors” de ‘Los Perros’, una pel·lícula on es tracta una qüestió delicada com els “ecos de la dictadura” en la societat xilena. La cinta la protagonitza la dona d’un ex-oficial de cavalleria de Pinochet investigat per abusos dels drets humans comesos durant la dictadura. La directora xilena Marcela Said insisteix en les profundes ferides que encara arrosseguen els seus conciutadans d’aquella fosca etapa al país.

Els membres de jurat han apuntat que no ha estat una edició fàcil per escollir una pel·lícula guanyadora donada “la qualitat i la varietat” dels onze llargmetratges que es presentaven a competició, -quatre dels quals s’estrenaven per primera vegada a tot l’estat espanyol i la resta també a Catalunya-. Per aquest motiu, s’ha atorgat també una menció especial a la francesa ‘Les garçons sauvages’, de Betrand Mandico a qui han volgut “reconèixer la tasca de creació d’un univers cinematogràfic oníric i sensual i una mirada desinhibida sobre el concepte de gènere”.

Mandico, que ha rebut també el premi del jurat jove, implica l’espectador en les aventures de cinc adolescents que després de cometre un crim terrible són condemnats a treballs forçats en un veler. El film però està interpretat per cinc actrius “atrapades en la brutalitat de la tradició de la representació de la masculinitat i els seus brutals desitjos”. S’ha remarcat “l’estil sorprenent del realitzador”, que estaria “entre la radicalitat luxuriosa de Pasolini i la brillantor superficial d’un videoclip musical”, i la combinació heterogènia de recursos.

‘Adiós entusiasmo’, del colombià Vladimir Duran, ha aconseguit el reconeixement del jurat de la crítica. El film aprofundeix en els secrets d’una família i planteja diverses qüestions a través d’una narrativa que manté nombrosos interrogants. Els crítics han valorat la transformació que es fa “des del punt de vista estètic i narratiu que parteix d’un cos absent”. També han destacat la incursió de la cinta en el gènere musical amb unes cançons i imatges d’arxiu que evoquen la història familiar en un “encertat escenari laberíntic”.

Finalment, el públic ha escollit ‘Matar a Jesús’ de la colombiana Laura Mora. La pel·lícula explora els límits de la venjança i parla de la història d’una noia que es topa amb l’assassí del seu pare. A més a més, el jurat jove ha concedit una menció per a ‘Tesnota’ del rus Kantemir Balagov, una pel·lícula que a partir d’un segrest relata les decisions que ha de prendre la família de la víctima.

El REC 2017 acabarà aquest diumenge amb la darrera sessió Vermut i la projecció, a la tarda, de dues de les pel·lícules guanyadores, ‘Los Perros’ i ‘Matar a Jesús’, a l’Antiga Audiència de Tarragona.

Més REC

Durant el festival, a més de les òperes primes del concurs s’han pogut visionar una vintena més de pel·lícules i s’han dut a terme una quarantena d’activitats. El REC ha estrenat escenaris i sales i ha reunit prop de 70 professionals de diferents àmbits de la indústria cinematogràfica en les jornades professionals que han permès el debat i han fomentat establir contactes per ajudar les noves pel·lícules a entrar en els circuits comercials. S’ha fet a través de les converses One to One, el Primer Test o les distincions a pel·lícules en fase final de postproducció. També s’ha posat l’accent en el paper de la dona i la mirada femenina en la indústria cinematogràfica. El REC 2017 ha consolidat així el seu compromís amb la creació i comissariat de les dones en l’audiovisual, “per contrarestar la discriminació provocada pel masclisme arrelat a les institucions i la societat”.