Les rectores de les universitats públiques espanyoles aposten per crear una àrea d’estudis de gènere i implantar un grau

Les rectores de les universitats públiques de l'Estat a la cimera que s'ha fet a la Universitat Jaume I de Castelló.

La I Cimera de Rectores destaca la importància d’arribar als i les alumnes de primària i secundària per acabar amb els estereotips sobre formació

De les 50 universitats públiques que hi ha a l’Estat espanyol, només 7 tenen una dona al capdavant del rectorat. Totes set s’han reunit avui a la Universitat Jaume I de Castelló (UJI) en la primera “Cimera de Rectores de les Universitats Públiques Espanyoles”. La trobada, organitzada per la Fundació Isonomia de la UJI, tenia per objectiu reflexionar sobre els reptes de les universitats a l’hora d’assolir la igualtat efectiva entre homes i dones. Fruit de l’anàlisi dels èxits i debilitats de les polítiques que les universitats duen a terme en matèria d’igualtat de gènere, les rectores han arribat a diverses conclusions, entre les quals destaca la creació d’una àrea de coneixement d’estudis de gènere i la implantació d’un grau específic.

La vicerectora d’Igualtat de la UJI, Pilar Safont, ha estat l’encarregada de llegir les primeres conclusions d’aquesta cimera, un document que servirà de base per redactar un manifest més extens en els pròxims dies: la Declaració de Castelló. Safont ha explicat que els principals reptes als quals s’enfronten les universitats per acabar amb la desigualtat van en tres línies: formació, recerca, i lideratge i gestió. Pel que fa a la formació, s’ha defensat la creació d’una àrea de coneixement d’estudis de gènere i la implantació d’un grau específic.

Alhora, s’ha de fer un esforç per arribar als i les alumnes en etapes prèvies, de primària i secundària, per acabar amb els estereotips i aconseguir incorporar els homes en graus feminitzats i les dones en graus masculinitzats (l’anomenada bretxa STEM). També s’ha apostat per incrementar la formació en matèria de gènere en els equips de govern, per aconseguir una major implicació i més aliances amb els homes que permetin dur a terme més mesures de conciliació i corresponsabilitat.

En l’àmbit de la recerca, s’ha indicat la necessitat d’incorporar mesures de discriminació positiva en els plans propis de recerca, que la carrera investigadora contempli períodes de maternitat i cura de dependents, i que es faci un esforç per visibilitzar el nom de les dones investigadores a través de mesures com citar el nom complet en les publicacions científiques o apostar per més reconeixements a dones investigadores, com ara honoris causa o medalles d’or.

Finalment, pel que fa al lideratge i gestió, s’han posat sobre la taula les següents mesures: que les universitats elaborin pressupostos amb perspectiva de gènere; que s’augmenti el pressupost per dur a terme polítiques de gènere; que s’enforteixin les estructures de les unitats d’igualtat; que es potenciï i normalitzi l’ús de llenguatge no sexista i inclusiu; que es treballi perquè hi hagi equilibri i paritat en totes les composicions organitzatives de la universitat; que es fomenti la realització de programes de formació en lideratge entre les dones i que hi hagi una política de tolerància zero enfront de violències masclistes.

Per finalitzar aquesta cimera, Eva Alcón, rectora de la Universitat Jaume I, ha manifestat la seva intenció que “aquestes conclusions es converteixin en un full de ruta amb les accions que hem de realitzar les universitats en els pròxims anys en matèria d’igualtat”. Ha explicat que ha contactat amb l’Associació Europea de Rectores perquè aquestes conclusions sobrepassin les fronteres nacionals i ha indicat el seu desig que aquesta cimera es torni a convocar de manera anual o bianual.

La trobada ha comptat amb les rectores Eva Alcón, de la Universitat Jaume I; Pilar Aranda, de la Universidad de Granada; Margarita Arboix, de la Universitat Autònoma de Barcelona; M. Vicenta Mestre, de la Universitat de València; Nekane Baslluerka, de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea; María José Figueras, de la Universitat Rovira i Virgili, i Antonia Peña, de la Universidad de Huelva. A més a més, hi han sigut presents altres dones amb responsabilitats en institucions que tenen a veure amb l’educació superior, com ara Teresa Lozano, secretària general de CRUE-Universitats,.

Lozano ha avançat algunes dades de la publicació La universidad española en cifras, que es presentarà el pròxim mes de desembre, i en la qual es posa de manifest el sostre de cristall que existeix a les universitats, ja que malgrat que des dels anys 90 la presència de dones és majoritària, aquest fet no es veu reflectit en el nombre de catedràtiques ni de rectores.

Ha afegit: «Al curs 2017-2018, les dones suposaven el 55% de l’alumnat matriculat en graus, però conforme pugem esglaons en les categories professionals, la seva presència baixa, de manera que només el 21% dels catedràtics són dones, i tan sols 15 de les 84 universitats del sistema són dirigides per rectores. Això suposa que només una de cada cinc dones es catedràtica o rectora». A la URV, el pes d’homes i dones entre el professorat és del 50%, tot i que les dones catedràtiques són només el 27%, una xifra lleugerament superior al sistema espanyol. Les dones representen el 60% en els estudis de grau, el 53% en els estudis de màster i el 52% en el doctorat.