L’Aeroport i Protecció Civil realitzen un simulacre general d’accident aeri

L’exercici, que compta amb la participació de més de 200 persones, ha simulat la sortida de pista i l’incendi d’un avió durant la maniobra d’aterratge

  • L’Aeroport ha activat el seu Pla d’Autoprotecció i la Direcció general de Protecció Civil el Pla Especial d’Emergències Aeronàutiques de Catalunya, l’Aerocat
L’Aeroport de Reus ha realitzat un simulacre general d’emergència aeronàutica, dins del seu Pla d’Autoprotecció, que contempla un conjunt de normes i procediments coordinats amb l’objectiu d’actuar de forma adequada i reduir al mínim les seves conseqüències davant una emergència real.
El simulacre ha comptat amb la participació de la Subdelegació del Govern i la Delegació de la Generalitat a Tarragona, realitzant-se conjuntament amb la Direcció general de Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya, que ha activat el Pla Especial d’Emergències Aeronàutiques a Catalunya, l’Aerocat.
La finalitat de l’exercici ha estat la de comprovar i avaluar la capacitat de resposta i coordinació dels diferents organismes implicats en el Pla d’Autoprotecció de l’Aeroport, així com també analitzar l’eficàcia dels mateixos, els temps de resposta i el grau de coneixement i integració de tots els col·lectius implicats per atendre aquest tipus d’emergències. També s’han practicat les accions incloses en el protocol d’atenció a familiars i s’ha valorat l’afectació d’una situació com la simulada a la gestió de la seguretat operacional de l’aeroport.
Amb aquesta acció, l’Aeroport de Reus compleix amb la normativa de l’Organització d’Aviació Civil Internacional (OACI) segons la qual s’han de realitzar de forma periòdica simulacres generals d’accident aeri en les instal·lacions dels aeroports.
El simulacre
L’exercici ha simulat l’accident d’una aeronau comercial procedent de Finlàndia amb 36 passatgers i 4 tripulants. Després d’aterrar, s’ha sortit de la pista i ha sofert un incendi, la qual cosa ha provocat víctimes de diferent gravetat.
La Torre de Control ha detectat visualment l’accident i ha activat l’alarma. Ha avisat al Servei de Salvament i Extinció d’Incendis (SSEI) amb l’objectiu d’extingir el foc i refrigerar el fuselatge. En activar-se l’alarma s’ha posat en funcionament el Pla d’Autoprotecció Reus V2 en totes les dependències de l’Aeroport de Reus. També s’ha activat el funcionament de les sales on s’ha atès a 20 familiars i 10 amics de les víctimes.
En paral·lel s’ha alertat al Centre de Coordinació Aeroportuària (CECOA), que ha avisat al 112 i al Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT), que depèn de Protecció Civil de la Generalitat. D’altra banda el CECOA ha activat el Pla d’Emergència de l’Aeroport, un procediment que actua engegant el Lloc de Comandament Principal (PMP) i el Lloc de Comandament Avançat (PMA).
El PMP, encapçalat pel director de l’Aeroport de Reus, està format per responsables i directius de diferents departaments d’Aena, de la companyia aèria accidentada, de Guàrdia Civil, de Policia Nacional i de Protecció Civil de l’Estat. Així mateix, també integren el PMP representants d’organismes externs a l’aeroport: la Subdelegació del Govern a Tarragona, la Delegació de la Generalitat a Tarragona, els Bombers de la Generalitat, el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), els Mossos d’Esquadra, Protecció Civil de la Generalitat i els Ajuntaments de Reus i Constantí.
Amb l’activació del pla AEROCAT per part de Protecció Civil de la Generalitat a través del CECAT, el PMP i el PMA han passat a integrar-se respectivament en el Comitè tècnic i el Centre de Comandament Avançat (CCA) segons es preveu en la interfase amb el Pla d’Emergència de l’Aeroport.
 
Els Bombers de la Generalitat han participat en l’exercici amb 5 dotacions (3 vehicles d’aigua, 1 Unitat de Punt de Trànsit i 1 vehicle de comandament). Una vegada han arribat s’han posat en contacte amb els Bombers de l’aeroport per coordinar-se en l’operatiu. Han avaluat conjuntament la situació i han assegurat el perímetre, marcant les distàncies de seguretat.

A la seva arribada, el PMA (Lloc de Comandament Avançat) constituït pels serveis aeroportuaris ha quedat integrat al Centre de Comandament Avançat (CCA) constituït en les instal·lacions de l’aeroport sota la coordinació de Bombers de la Generalitat i la incorporació dels coordinadors dels grups d’actuació del pla AEROCAT. Des del CCA s’han pres les decisions operatives a la zona de l’accident. També s’han designat zones de treball per coordinar les accions a dur a terme segons el risc i l’adreça del vent.

Paral·lelament, els Bombers de l’aeroport i de la Generalitat han procedit amb les tasques d’extinció, assegurant el segellat del combustible vessat per l’aeronau amb escuma i, coordinadament amb els serveis sanitaris del SEM, han realitzat el rescat i salvament dels ferits.
El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha estat l’encarregat de l’assistència sanitària a les persones ferides ocasionades per l’accident, posant en pràctica els protocols creats pel Grup de treball d’Incident de Múltiples Víctimes (IMV) del SEM.
En aquest simulacre el SEM hi ha treballat amb 5 ambulàncies de Suport Vital Bàsic (SVB), 2 ambulàncies de Suport Vital Avançat (SVA), 1 Vehicle d’Intervenció Ràpida (VIR) i 1 vehicle de comandament. En elles, hi ha participat un total de 24 professionals del SEM, que han estat els encarregats de realitzar les tasques de triatge mèdic i assistència dels 40 afectats. Concretament, han estat 6 metges, 4 infermers i 14 Tècnics en Emergències Sanitàries (TES).
A més a més, s’ha muntat un Punt Mèdic Avançat (PMA) per facilitar la tasca de reconeixement de les víctimes.
Donada la magnitud del simulacre, a banda dels equips descrits, hi ha participat 14 professionals assistencials del SEM fent d ”observadors” sobre la tasca dels Bombers i del propi SEM.
Els Mossos d’Esquadra han desplaçat al simulacre una trentena d’efectius i vuit més com a observadors. Els Mossos han realitzat el control d’accés a la rotonda de la C-14 i a la rotonda Aeroclub amb el suport de la Guàrdia Urbana de Reus.
Un intendent s’ha desplaçat al Comitè Tècnic-PMP, i també s’han enviat operatius al CCA-PMA i a la sala de familiars per a la seva coordinació, i els Agents Regionals de Recursos Operatius (ARRO) a la zona exterior per a l’ordre públic.
Per part de la Guàrdia Urbana de Reus, els seus membres han recolzat en les tasques de control d’accés en la C-14 i en la rotonda Aeroclub i han enviat una patrulla a la zona del pàrquing amb voluntaris de protecció civil de Reus. Al Comitè Tècnic-PMP i CCA-PMA han destinat responsables de l’Ajuntament i Guàrdia Urbana.
Els Ajuntaments, a més, han activat el Pla Municipal i han fet les comunicacions pertinents a nivell intern.
Els Cossos i Forces de Seguretat de l’Estat han participat en el simulacre encarregant-se de la protecció del recinte i el control dels participants. Guàrdia Civil ha intervingut en l’exercici amb 38 agents i 20 vehicles, que han marcat el perímetre de seguretat en zona restringida, han estat pendents del correcte funcionament de la seguretat operacional de l’aeroport i han col·laborat en la identificació de les suposades víctimes. Policia Nacional ha destinat al simulacre 16 agents i 2 vehicles. S’ha encarregat del control de les operacions a la zona d’arribades, ocupant-se de la recepció dels passatgers, de la seva identificació i de la confecció de fitxes de les víctimes per poder-les posar en contacte amb els seus familiars.
Protecció Civil de la Generalitat ha desplaçat 6 tècnics de l’Operativa Territorial per a tasques logística i de suport a la coordinació, actuant a les sales de ferits, familiars i en el CCA-PMA. Per a l’atenció als familiars dels afectades, Protecció Civil de la Generalitat ha activat els equips especialitzats d’emergències del Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya (COTS) i la Creu Roja. A més, el sub-director general de Coordinació i Gestió d’Emergències de Protecció Civil ha actuat com a persona de contacte de les víctimes i els seus familiars (PECO) prevista per la normativa de seguretat aèria, actuant a la sala de familiars coordinadament amb el Representant de l’Aeroport per a l’Atenció a les Víctimes (RAAV) i també des del Comitè Tècnic-PMP amb funcions de representació de l’adreça del pla AEROCAT, amb el suport de la cap del Servei de Protecció Civil de la Generalitat a Tarragona.
El CECAT de Protecció Civil de la Generalitat ha actuat com a centre coordinador de l’emergència d’acord al previst en el pla AEROCAT, activant el pla i gestionant les diferents informacions i els llistats d’afectats (ferits i familiars) i en contacte amb l’aeroport i les sales centrals de Bombers de la Generalitat, Mossos d’Esquadra, SEM i 112.