La factura del Brexit per l’economia catalana: 2.000 milions en cinc anys

Aquest divendres el  Regne Unit surt de la UE i comença un període transitori d’11 mesos per a negociar un acord comercial i econòmic: en cas de no assolir-se podria tenir un impacte sobre l’economia catalana que oscil·laria entre els 1.200 i els 2.000 milions d’euros acumulats en cinc anys (entre un 0,5% i un 0,8% del PIB català), segons ACCIÓ

La consellera d’Empresa i Coneixement ha assegurat que “esperem que es tanqui un acord comercial, però hem de començar a avaluar i mitigar els possibles efectes: fa més d’un any que estem treballant per reduir els impactes del Brexit a la nostra economia”

Més de 830 empreses catalanes han rebut assessorament d’ACCIÓ mitjançant la Finestreta Brexit per preparar-se per a la sortida del Regne Unit de la Unió Europea, xifra que representa el 38% de totes les empreses catalanes exportadores regulars en aquest país

Les universitats catalanes acullen 330 estudiants d’Erasmus, 299 estudiants de grau, màster o doctorat i 142 doctorands originaris del Regne Unit, mentre que un total de 668 estudiants d’Erasmus i un miler d’investigadors catalans estudien o resideixen en aquest país

El Regne Unit és un dels principals mercats emissors de turisme per Catalunya, suposant prop d’un 11% del total d’arribades de turisme estranger i més d’un 9% de la despesa del total del turisme estranger

El Departament d’Empresa i Coneixement estima que la sortida del Regne Unit de la Unió Europea sense acord comercial -un cop finalitzat el període de negociacions d’11 mesos que comença aquest divendres- tindria un impacte negatiu per a l’economia catalana d’entre 1.200 i 2.000 milions d’euros acumulats en cinc anys. Segons càlculs d’ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa, depenent del Departament d’Empresa i Coneixement, aquesta xifra suposaria entre el 0,5% i el 0,8% del PIB de Catalunya.

Ho ha donat a conèixer aquest dilluns la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, que ha assegurat que “ens hem situat en el pitjor dels escenaris, com preveiem que pot impactar el fet que no hi hagi cap tipus d’acord”. “Esperem que aquest acord hi sigui, però hem de començar a avaluar i mitigar els possibles efectes”. En aquest sentit, la consellera d’Empresa i Coneixement ha subratllat que “fa més d’un any que estem treballant per reduir els impactes del Brexit a la nostra economia i les nostres relacions comercials”. “El Regne Unit és el nostre cinquè soci comercial, molt important per a Catalunya, i pot variar molt el fet que hi hagi acord o no”, ha explicat. Chacón ha posat per exemple que caldrà fer seguiment en àmbits com “els aranzels, la logística, els visats, o fins i tot el roaming o el carnet de conduir”.

La consellera ho ha explicat després de mantenir una reunió de treball amb la responsable de comerç internacional del consolat del Regne Unit a Barcelona, Jessica Griffiths; el secretari general del Consell Interuniversitari de Catalunya, Lluís Baulenas; el director general de Recerca, Joan Gómez Pallarès; el director general de Turisme, Octavi Bono; i el conseller delegat d’ACCIÓ, Joan Romero. La trobada ha servit per fer seguiment i anàlisi de l’afectació del Brexit en els àmbits de l’empresa, la universitat, la recerca i el turisme.

La reunió ha tingut lloc aquesta setmana perquè el 31 de gener es posa en marxa un període transitori fins al 31 de desembre d’enguany durant el qual el Regne Unit i la Unió Europea hauran de negociar la seva nova relació comercial i econòmica. Durant aquests mesos no es preveuen canvis duaners, regulatoris ni fiscals que afectin les exportacions ni importacions amb aquest país.

En cas de no tancar-se un acord comercial durant aquest període transitori que comença divendres, ACCIÓ calcula que gairebé 1.500 milions d’euros d’exportacions d’una cinquantena de productes catalans al Regne Unit es veurien afectats per nous aranzels. Es tracta d’un 37,6% de les vendes d’empreses catalanes en aquest país. Més enllà dels aranzels, també cal tenir en compte aspectes com els controls en frontera, els permisos, les normes d’origen o aspectes fiscals i logístics, que també incidirien en les relacions comercials entre el Regne Unit i la Unió Europea en cas de no assolir un acord comercial. A més, podrien aparèixer noves barreres relacionades amb la fluctuació de la lliura, la protecció industrial, possibles prohibicions, canvis en els contractes internacionals i en la contractació de treballadors, entre d’altres.

Actualment el Regne Unit és el cinquè soci comercial de Catalunya, amb unes vendes anuals que se situen en els 3.900 milions d’euros el 2018 (un 5,5% del volum total d’exportacions catalanes i xifra que suposa l’1,6% del PIB català). Més de 3.370 empreses catalanes exporten en aquest país, 2.200 de les quals ho fan de manera regular i un 2% de les quals només exporten de manera exclusiva al Regne Unit.

Assessorament a més de 800 empreses catalanes

Amb l’objectiu de mitigar l’impacte del Brexit per a l’economia catalana ACCIÓ va posar en marxa el març de l’any 2019 la Finestreta Brexit, un servei ofert des de les diverses seus territorials de Catalunya i l’Oficina Exterior de Comerç i d’Inversions d’ACCIÓ a Londres per assessorar les empreses catalanes per preparar plans de contingència per afrontar el procés de sortida del Regne Unit de la Unió Europea. Fins ara, 830 empreses catalanes han fet ús d’aquest servei, una xifra que representa el 38% del total d’empreses exportadores regulars en aquest país. A més, s’han realitzat més d’una dotzena de tallers pràctics arreu del territori, una iniciativa que tindrà continuïtat els propers mesos amb l’organització d’un cicle de jornades organitzat en col·laboració amb KPMG centrat en temàtiques com la gestió duanera, l’entorn regulatori, la mobilitat dels treballadors, la fiscalitat i la propietat intel·lectual i protecció de dades. Aquest servei continuarà a disposició de les empreses catalanes perquè continuïn preparant plans de contingència durant el període de transició.

De les 830 empreses que han fet ús de la Finestreta Brexit, els sectors que han rebut més consultes són química i plàstics, altres béns de consum, maquinària i béns d’equip, TIC i transformació digital i alimentació i productes gourmet. Les principals temàtiques amb més consultes han estat duanes, PIF i aranzels, normativa tècnic-administrativa, entorn país i fiscalitat.

Universitats i recerca

En l’àmbit de les universitats i la recerca, la consellera d’Empresa i Coneixement ha destacat que “s’han realitzat més de 600 projectes d’investigació amb el Regne Unit en el marc del programa Horizon2020”. En aquest sentit, ha avançat que caldrà fer seguiment de l’encaix del Regne Unit en el proper programa Horizon Europe, a banda d’aspectes relacionats amb les “homologacions de titulacions o els doctorats”.

Els sistemes de coneixement de Catalunya i el Regne Unit mantenen una col·laboració estreta, que es concreta en el desplegament de nombrosos projectes conjunts de recerca i en un elevat intercanvi d’estudiants, docents i investigadors. En l’àmbit universitari, el programa de mobilitat Erasmus per a estudiants i professors es manté al Regne Unit fins a finals del curs 2020-2021. Així mateix, el British Council ha confirmat que els ciutadans comunitaris matriculats en graus i postgraus al Regne Unit abans de 31 de desembre de 2020 continuaran gaudint de les mateixes taxes que els estudiants britànics fins a la finalització dels seus estudis. Per contra, la participació del Regne Unit en el programa Erasmus+ està en entredit.

Pel que fa a la recerca, els agents dels sistema de coneixement britànic seguiran sent elegibles per participar al programa Horizon 2020 fins a finals d’any. La Comissió Europea s’ha pronunciat per considerar el Regne Unit com un “país tercer” a partir de l’entrada en vigor del Brexit, condició que li permetrà participar al programa Horizon Europe en els mateixos termes que països desenvolupats com ara Canadà o el Japó. En relació a la participació en projectes, el Regne Unit ha garantit finançament per donar continuïtat a les col·laboracions en què participa.

  • Les universitats catalanes acullen 330 estudiants d’Erasmus, 299 estudiants de grau, màster o doctorat i 142 doctorands originaris del Regne Unit.
  • Un total de 668 estudiants d’Erasmus catalans desenvolupen amb normalitat la seva estada en universitats britàniques. Només UAB no va enviar estudiants a UK aquest curs.
  • Les universitats i centres de recerca catalans integren 370 britànics entre el seu personal docent i investigador.
  • Un miler d’investigadors catalans resideixen a UK.
  • El Regne Unit és el principal soci de Catalunya en col·laboració en projectes amb finançament comunitari vinculats a la investigació: 615 projectes H2020, amb més d’un centenar d’articles científics publicats.

Turisme

En matèria turística, el Departament d’Empresa i Coneixement ja fa prop d’un any que monitoritza l’estat del mercat emissor britànic per donar al sector turístic català les eines necessàries per respondre a aquest fenomen. Aquest seguiment de l’activitat, fet a través de l’oficina de promoció que l’Agència Catalana de Turisme té a Londres, s’ha materialitzat en l’elaboració d’informes periòdics a fi que les empreses del sector turístic català disposin d’informació per adaptar-se als reptes que es poden presentar i convertir-los també en una oportunitat per al sector. La consellera Chacón ha explicat que el Regne Unit és el tercer mercat pel que fa a despesa i el segon per nombre de turistes: per això ho vigilem molt de prop”. “Hem fet accions i campanyes concretes, i les seguirem fent per captar turistes d’aquest país”, ha subratllat la titular d’Empresa i Coneixement. Chacón ha afegit que, per exemple, “hem treballat per mitigar els efectes de la caiguda de l’operador Thomas Cook i ho hem pogut compensar amb altres operadors”.

Les principals novetats previstes pels turistes britànics que viatgin a la UE a partir de l’1 de gener de 2021 si s’arriba a l’acord són:

  • Passaports i circulació de persones: Una vegada acabat el període de transició, segurament, els britànics necessitaran un passaport amb una vigència mínima de 6 mesos per poder viatjar a la UE, similar a la d’altres països fora de la UE. Així mateix, els turistes del Regne Unit hauran de seguir el procediment habitual d’accés d’un tercer país, aliè a la UE, on se’ls revisarà el passaport. Pel que fa a la circulació de persones, no hi haurà cap canvi en la operació de vols durant l’any 2020. Tampoc en el cas del transport en autobús, tren, ferri o creuer.
  • Visats: Un turista britànic no necessitarà visat a partir de l’1 de gener de 2021 si visita la UE per un període inferior als 90 dies. Per tornar a visitar la UE sense visat, un visitant del Regne Unit haurà de tenir en compte que pot fer viatges per un màxim de 90 dies en períodes de 180 dies. Una de les intencions del govern britànic, a l’espera de l’aprovació de la UE, és establir un sistema de visats semblant a al document ESTA dels Estats Units.
  • Permisos de conduir i de vehicle: Els turistes britànics hauran de tramitar el carnet de conduir internacional i, si a més a més viatgen amb el seu vehicle privat, necessitaran la green card i l’adhesiu identificador del país (GB)
  • Assegurança mèdica: El sistema de salut públic britànic cobreix els britànics que es trobin en qualsevol dels països de la UE fins el 31 de desembre de 2020. De tota manera, l’ABTA (l’associació d’agents de viatges britànics) recomana contractar una assegurança mèdica de viatge a partir del 2 de febrer de 2020 que reculli qualsevol condició mèdica del turista. Si l’acord entra en vigor, l’1 de gener de 2021 tots els britànics hauran de contractar una assegurança mèdica per viatjar a la UE.
  • Roaming: A partir de l’1 de gener de 2021, un turista britànic que visiti la UE no disposarà de free roaming com fins ara. Com a màxim, li carregaran un import per consum de dades extra de 45 lliures. De tota manera, les grans empreses de telefonia estan valorant no aplicar-lo i mantenir les condicions actuals.

El Regne Unit és un dels principals mercats emissors de turisme per Catalunya, suposant prop d’un 11% del total d’arribades de turisme estranger i més d’un 9% de la despesa del total del turisme estranger. Els últims 12 mesos mantenen l’alentiment de l’exercici anterior referent al volum d’arribades però, per contra, la despesa generada a Catalunya es segueix incrementant un any més. Aquest alentiment no es produeix singularment a Catalunya i l’emissor britànic és un dels mercats que segueix aquesta tònica. Entre desembre de 2018 i novembre de 2019, van arribar a Catalunya més de 2 milions de turistes britànics, un 2,3% menys respecte els 12 mesos anteriors. Segueix representant, però, el segon mercat emissor de turistes estrangers cap al nostre territori.

La despesa total en aquest mateix període, supera els 1.948 milions d’euros, un 3,3% més, sent el tercer mercat en volum de despesa després de França i dels Estats Units.

Cal destacar que augmenten la despesa mitjana per turista, que se situa en els 958,9 euros, la més alta des de la nova sèrie del 2005 i la despesa mitjana diària, que és de més de 173 euros, també la magnitud des de l’inici de la sèrie el 2005.