La consellera Chacón destaca l’adaptació de la universitat catalana a la situació d’emergència arran de la pandèmia de la COVID19

  • Chacón diu que la crisi sanitària evidencia el paper central del coneixement en l’elaboració de qualsevol mena d’estratègies.
  • En la reunió de la Junta del CIC, la consellera subratlla els acords en relació amb l’avaluació no presencial, les pràctiques externes i el calendari acadèmic.

La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ha volgut agrair especialment l’esforç realitzat pel sistema universitari de Catalunya per la manera com s’ha adaptat ràpidament a la situació d’excepcionalitat provocada per la pandèmia de la COVID19. Davant la incertesa que suposava haver de passar d’un sistema tradicional d’ensenyament basat en la presencialitat a un de docència on line en qüestió de dies, la resposta del conjunt d’universitats ha sigut, segons la consellera “molt satisfactòria” i ha demostrat de manera contundent el “grau de maduresa, generositat i flexibilitat del sistema de coneixement en uns moments de màxima dificultat”. La consellera ha fet avui aquestes valoracions en el transcurs de la Junta del Consell Interuniversitari de Catalunya que ha presidit i on s’han analitzat diversos aspectes relacionats amb l’evolució i finalització de l’actual del curs universitari.

Chacón ha subratllat el fet que “la crisi sanitària ha posat en evidència el paper central del coneixement en l’elaboració de qualsevol mena d’estratègies” i, alhora, la pandèmia ha exposat cruament que “una societat no prou basada en el coneixement que ella mateixa pugui generar té menys capacitat per fer front amb garanties a situacions d’emergència”. A més, la consellera ha volgut també agrair l’extraordinària col·laboració que han fet les universitats en la lluita contra la COVID19 cedint material de laboratori, equips de protecció i aportant capital humà com estudiants en formació i experts de diferents àmbits per ajudar al sistema de salut.

Segons la consellera, la necessària transformació del model clàssic d’ensenyament a un de virtual de forma tan sobtada no hauria estat possible sense la “predisposició total i absoluta de les universitats per col·laborar amb el Govern i trobar solucions de manera immediata” des de l’inici de la crisi sanitària. Aquesta bona sintonia va quedar palesa en la primera reunió entre el president Torra i els rectors i rectores de les universitats on es va decidir implementar la docència on line a totes les universitats després de les vacances de Setmana Santa. Chacón ha recordat que aquesta virtualitat dels ensenyaments podria revertir-se en algun moment més endavant, no abans del mes de juny, sempre que les condicions ho permetin en funció de l’evolució de la pandèmia i les mesures fixades per les autoritats competents ho facin possible.

Chacón també ha volgut transmetre un missatge de tranquil·litat als rectors i als presidents dels Consells Socials de les 12 universitats en relació a la provisió de fons per fer front a les despeses extraordinàries derivades de la situació d’emergència per la COVID-19. En aquest sentit, la consellera s’ha compromès a portar les demandes de les universitats en la comissió que es crearà en el si de Govern per aquesta finalitat i que estarà encapçalada pel president Torra.

Mesures adoptades en un escenari de docència d’emergència en línia

Pel que fa a les actuacions realitzades durant aquestes setmanes, la consellera ha destacat que des del primer dia de la pandèmia l’àmbit d’universitats ha estat prioritari pel seu Departament i, en aquest sentit, s’han impulsat un seguit de mesures per tal de transmetre tranquil·litat als estudiants i les seves famílies. Així, Chacón ha posat en valor la coordinació de Govern, l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya) i les 12 universitats, en el marc del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), per treballar des de la corresponsabilitat i la coordinació amb l’objectiu d’assegurar el mínim impacte en els aprenentatges del col·lectiu d’estudiants i garantir, sobretot, que cap estudiant perdi aquest curs per culpa de la crisi sanitària.

En aquesta línia, la consellera ha posat en valor la feina que està duent a terme el grup de treball que s’ha creat en el CIC per definir els criteris acadèmics que han de regir la finalització del curs universitari en un escenari de docència d’emergència en línia, i que han permès establir quatre formats d’avaluació no presencial i un seguit orientacions a tenir en compte per les universitats a l’hora d’implementar-les.

Pel que fa a les pràctiques, les universitats han fet igualment un important esforç de “flexibilitat” per poder adaptar el calendari acadèmic als treballs finals de grau i màster o pràctiques externes que no s’hagin pogut adaptar al format online. Aquesta mesura s’acompanya també d’altres com per exemple què les universitats puguin plantejar reconèixer els resultats d’aprenentatge i competències assolides pels estudiants de ciències de la salut que han estat fent alguna pràctica professional, com a voluntaris, durant la pandèmia. Document sobre pràctiques externes, treballs finals de Grau i Màster, i calendari acadèmic.

Prova d’Accés a la Universitat

De cara a la realització de la Prova d’Accés a la Universitat (PAU) programada per als dies 7,8 i 9 de juliol, la consellera dona ple suport a les mesures que està adoptant la comissió organitzadora de la PAU com ara els criteris de flexibilització dels exàmens que permetran que els estudiants puguin assumir el conjunt de la prova amb independència de les circumstàncies en què hagi tingut accés al procés d’ensenyament i aprenentatge en el darrer trimestre del curs escolar.