Idiada 2, opció més viable per reflotar el Baix Penedès

El projecte d'Applus Idiada va molt vinculat a la nova etapa del vehicle elèctric i autònom. CEDIDA

El nou delegat de la Generalitat es decanta per tirar endavant el centre automobilístic en detriment del Logis Penedès

El Govern aposta per construir el segon centre de desenvolupament automobilístic d’Idiada com a base per aixecar l’economia del Baix Penedès. Així ho ha assegurat a l’ACN el nou delegat de la Generalitat al Penedès, David Alquézar, que dona poques opcions a l’històric projecte de fer el Centre d’Intercanvi de Mercaderies Logis Penedès. “El projecte més viable és el conegut com a Idiada 2”, afirma a l’hora de valorar les dues propostes que hi ha damunt la taula per als terrenys ubicats a cavall de l’Arboç, Banyeres del Penedès, Sant Jaume dels Domenys i Castellet i la Gornal. Alquézar sosté que Idiada 2 pren força perquè és una proposta que “respecta el medi ambient” i diu que permetria oferir una nova oferta formativa a la comarca.

En una entrevista amb l’Agència Catalana de Notícies coincidint amb la seva estrena com a delegat al Penedès, Alquézar defensa l’expansió del centre d’homologació automobilística Idiada com a estratègia per reflotar el Baix Penedès, la comarca amb una de les taxes d’atur més elevades de Catalunya. “El projecte d’Applus Idiada va molt vinculat a la nova etapa del vehicle elèctric i autònom”, defensa, i recalca que “relliga de manera molt potent tota la vegueria Penedès” perquè assegura que es complementa amb el Campus Motor de l’Anoia.

Per a Alquézar, Idiada 2 pren força “perquè és un bon projecte de respecte mediambiental”. En aquest sentit, considera que la proposta és un exemple “d’implantació equilibrada al territori per part d’una empresa que genera discurs, en un moment en què el vehicle elèctric i autònom estan a l’ordre del dia”.

Al mateix temps, sosté que tirar endavant aquest centre de desenvolupament enfocat a la nova era de la mobilitat permetria desplegar un ampli ventall de cicles formatius lligats directa o indirectament a l’activitat de la companyia. Segons les dades consultades per l’ACN, es calcula que Idiada 2 generaria prop de 1.600 llocs de treball, la meitat dels quals serien directes.

Amb la defensa del segon centre automobilístic, el nou delegat del Govern dona indirectament per aparcat l’històric projecte amb què la Generalitat –a través de l’empresa pública CIMALSA- volia construir el Centre de Mercaderies Logis Penedès. “El projecte més viable és Idiada 2”, respon Alquézar davant la pregunta de si el Logis queda del tot descartat, 18 anys després dels primers projectes.

La visió d’Alquézar com a nou delegat penedesenc contrasta amb la defensa que l’anterior conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, havia fet per mantenir viu el Logis en paral·lel al nou centre automobilístic. Unes discrepàncies al Govern entre Esquerra i Junts que ja es van reflectir al Parlament durant el darrer mandat a l’hora de projectar el futur de la comarca.

En aquest sentit, el passat mes de novembre la cambra catalana va aprovar de forma unànime instar al Govern a crear una Taula del Baix Penedès per resoldre els dèficits socials i econòmics del territori. Durant el debat, JxCat va defensar l’encaix del Logis amb l’agricultura penedesenca com a projecte per des saturar les mercaderies de les àrees de Barcelona i Tarragona; al seu torn, Esquerra va oposar-se frontalment a la construcció de qualsevol plataforma logística.

Pendents dels Next Generation

Tot i l’aposta per Idiada 2, Alquézar matisa que l’element clau a l’hora de fer decantar la balança seran els fons de recuperació europea Next Generation. I és que Idiada encapçala un dels 27 projectes que la Generalitat va presentar a l’estat espanyol per beneficiar-se d’aquestes subvencions. La proposta, batejada com a ‘Mobilitat del futur: connectada, intel·ligent i autònoma’, està quantificada en 1.237,4 milions d’euros. Segons el Govern, el primer any requereix un pressupost de 317,3 milions.

El projecte es proposa avançar en el desplegar el vehicle autònom, impulsar la connectivitat de la mobilitat i reduir les emissions contaminants. La intenció és que el nou centre també serveixi per integrar diferents iniciatives que desenvolupin solucions per a la mobilitat del futur. Així, es vol proveir l’automoció de diferents serveis que situïn Catalunya com a pol de referència en la mobilitat sostenible.

En aquest sentit, hi ha la intenció d’impulsar el desenvolupament de noves solucions, serveis i productes al voltant de la mobilitat tant en cotxes com en motos, busos, vehicles agrícoles i de transport de mercaderies. Per exemple, es volen desplegar mesures per reduir la contaminació i avançar en la connectivitat entre vehicles i entre el vehicle i el conductor.

Fonts d’Applus Idiada es mantenen hermètiques a l’hora de precisar detalls del projecte per fer aquest segon centre, i es remeten a les poques dades i informacions publicades fins ara des de la Generalitat. Si bé asseguren que la voluntat és poder desenvolupar aquesta iniciativa al Baix Penedès, les mateixes fonts subratllen que tot estarà molt condicionat a la concessió dels Next Generation.

La reindustrialització de Bosch, encaminada

D’altra banda, Alquézar assegura que la indústria del territori és a prop de rebre “bones notícies” pel que fa a la reconversió de la fàbrica de Robert Bosch a Castellet i la Gornal –situada a la frontera entre l’Alt i el Baix Penedès-. Segons l’acord a què van arribar la multinacional, els treballadors i l’administració, la planta tancarà portes el 30 de novembre.

Abans d’aquella data, la Generalitat i els sindicats confien en haver signat la compra de les instal·lacions per part d’un inversor extern. “Hi ha diferents projectes sobre la taula i de ben segur que algun cristal·litzarà”, assevera el delegat del Govern, que augura que la compra “serà una realitat en breu”.