Foment crea un grup de treball per reforçar el futur de la indústria de l’automòbil a Catalunya

Foto cedida

En l’etapa de reconstrucció de l’economia, aquest sector és prioritari

  • Integrat per les empreses, les institucions econòmiques i acadèmiques, i els representants del sector: Seat, Nissan, Saba, Ficosa, Clúster de l’Automòbil, Saló de l’Automòbil de Fira Barcelona, la patronal UPM, PWC i Iese.
  • L’objectiu més immediat és procurar la continuïtat de Nissan i preservar els llocs de treball. S’analitzaran les tendències de futur del sector.
  • El pla de treball s’enviarà aquesta setmana al govern espanyol, a la Generalitat de Catalunya i als sindicats per a treballar amb la màxima complicitat.

El Comitè Executiu de Foment del Treball ha aprovat la constitució del Grup de Treball per potenciar i reforçar la indústria de l’automòbil a Catalunya. En l’inici de l’etapa de reconstrucció de l’economia i en plena crisi del sector –la pròpia i la derivada de la COVID 19-, Foment convoca els agents més rellevants d’aquesta indústria entre empreses, representants institucionals, i actors sectorials i acadèmics. D’aquesta manera s’ha donat llum verda a una taula de notables integrada per Seat, Nissan, Saba, Ficosa, Clúster de l’Automòbil, la patronal UPM, Saló de l’Automòbil, PWC i Iese.

L’objectiu més immediat és procurar la viabilitat de la  planta de Nissan a la Zona Franca amenaçada amb el tancament, segons transcendeix en diversos mitjans del sector, informació que la matriu de l’empresa no ha confirmat. El president de Foment, Josep Sánchez Llibre, considera prioritari buscar una sortida a aquesta crisi que afectaria a prop de 30.000 treballadors entre l’ocupació directa i indirecta. “Tota l’energia del món econòmic institucional de Catalunya ha de concentrar-se en els pròxims dies a procurar una alternativa al tancament i evitar la pèrdua de milers de llocs de treball en un moment tan crític com el que estem vivint”, apunta Sánchez Llibre en referència a la parada pràcticament total de l’activitat econòmica.

El pla de treball, que s’elaborarà aquesta mateixa setmana, s’enviarà a les administracions públiques: la Generalitat de Catalunya i el Govern d’Espanya. I també als sindicats. Es tracta de treballar de manera coordinada i amb la màxima complicitat.

Nissan

És necessari analitzar el futur i l’estratègia que dissenyarà la marca Nissan, integrada en l’aliança amb Renault i Mitsubishi. El problema ja ve d’abans de la pandèmia: la fàbrica de la Zona Franca produïa el 30% de la seva capacitat total.

La crisi del sector és anterior a la Covid-19. La reconversió a la qual s’enfronta amb la irrupció del vehicle elèctric amenaça el futur de 38.000 llocs de treball a Catalunya, més d’una tercera part de l’ocupació generada pel sector auxiliar de l’automoció. Així ho va avançar al febrer el Departament d’Empresa de la Generalitat de Catalunya després de realitzar un mapatge del sector, en el qual es van detectar 503 companyies proveïdores i 235 empreses afectades molt directament.

Futur i tendències

El grup de treball explorarà les tendències del sector en el món, les fortaleses de Catalunya en una indústria que és principal i motor de l’economia i canalitzarà tot el suport institucional per concentrar recursos econòmics i de coneixement – know-how – per mantenir Barcelona com a capital de la innovació i producció de vehicle de nova generació.

Barcelona va guanyar al desembre de 2018 la seu central del centre de recerca europeu de mobilitat sostenible del European Institut of Innovation and Technology (EIT), i té, per tant,  l’oportunitat d’estar en el centre de la  mobilitat intel·ligent gràcies a les noves tecnologies.