Èxit d’un ‘Black Friday’ en què el petit comerç es veu abocat a sumar-s’hi

Indiquen que ho fan per la “pressió” de les grans cadenes que promouen la campanya però adverteixen que a les portes del Nadal no els beneficia

Redacció.- La jornada de ‘Black Friday’ d’enguany està registrant una elevada afluència de clients que en molts casos aprofiten els descomptes de fins el 50% per adquirir els regals de Nadal. Els comerciants asseguren que en els darrers dos anys aquesta tradició d’origen americà s’ha estès de forma exponencial. D’aquesta forma, establiments que fins ara no s’hi havien sumat han decidit afegir-s’hi. Aquest és el cas de molts negocis petits, que denuncien que s’han vist “obligats” perquè els seus competidors, sobretot les grans cadenes, han promogut la iniciativa. “No ens ajuda, el que digui que sí menteix”, apunta Maite Canalis, treballadora de la botiga Xeviot de Sabadell, que adverteix que els establiments petits no tenen marge suficient per obtenir beneficis en aquesta mena d’accions “que venen de fora” i sobretot perquè es duen a terme “a les portes del Nadal”, que és quan les vendes són més fortes.
La campanya de promocions del ‘Black Friday’ ha atret un gran volum de consumidors a les botigues catalanes aquest 24 de novembre. Tot i que molts d’ells asseguren que aprofitaran els descomptes de fins el 50% per fer les compres de Nadal, també hi ha moltes persones que simplement s’apopen a les botigues per “fer un cop d’ull” i veure si troben “alguna peça rebaixada que valgui la pena”.

Així ho han explicat a l’ACN alguns dels consumidors que aquest divendres passejaven pel centre de Sabadell per gaudir del ‘Black Friday’. Laia Homs, una jove de la ciutat, ha assenyalat que ha aprofitat els descomptes per comprar-se un jersei que necessitava. “Val la pena, sobretot per aquelles persones que tenen una situació econòmica complicada i que potser d’una altra manera no podrien aconseguir l’abric que els agrada”.

Sandra Zaragoza, una altra consumidora que ha aprofitat el dia de festa per anar de compres, afirma que en el ‘Black Friday de 2016’ ja va adquirir diversos productes bàsics com mitjons, pijames i roba interior, que necessitava. “Aquest any hem tornat a venir a fer el mateix perquè la veritat és que els descomptes es noten”.

El petit comerç critica la campanya

Tot i que enguany hi ha molts més negocis petits que s’han sumat a la campanya, els comerciants de proximitat no acaben de veure-la amb bons ulls. Consideren que el ‘Black Friday’ és una tradició “de fora” que els ha vingut “imposada”, sobretot perquè grans cadenes han decidit promoure-la. “No ens beneficia, qui digui el contrari menteix”, assegura Maite Canalis, empleada de la botiga Xeviot de Sabadell que afegeix que fer descomptes de productes de primera qualitat amb la campanya de Nadal a tocar no és rentable. “Ens hi sumem perquè ens obliga la situació, és cert que tenim més afluència de públic aquests dos dies, però no es tradueix en un increment de les vendes globals, són peces que després deixarem de vendre per Nadal”, comenta. En aquest sentit remarca que el presupsot de les famílies “és el que és” i diu que han vist que moltes s’esperen al ‘Black Friday’ per comprar els regals. Alhora comenta que els consumidors s’estan acostumant a comprar sempre amb descomptes. “Quan no és el ‘Black Friday’ és el ‘Shopping night'”, explica.

En aquest mateix sentit s’expressa Lita Pujol, de la botiga de roba Lis, que assegura que l’any passat van decidir sumar-se a la campanya “per la pressió de l’entorn”. Pujol relata que molts dels seus clients porten dies esperant que arribi aquest divendres per fer les compres, per la qual cosa, assegura que ha notat una davallada de les vendes en els darrers quinze dies. “Molta gent ve avui i demà perquè fem descomptes, però el que està clar és que el que vens en dos dies no és el mateix que en quinze”, lamenta.

Per la seva banda, Georgina Giménez, de la botiga Luzmariel, confia que el ‘Black Friday’ serveixi per activar les vendes de cara la campanya de Nadal. “A les rebaixes la gent va a comprar el producte bé de preu que ja ha vist, aquí en canvi és diferent, els clients venen ja pensant en els regals de Nadal”, explica.

Durada dispar

Tot i que originàriament el ‘Black Friday’ se celebra el divendres després del dia d’Acció de Gràcies a Estats Units, a casa nostra la campanya s’ha estès en el tems, de forma que alguns establiments l’allarguen dos o tres dies i fins hi tot alguns la fan durar tota la setmana. Això també genera malestar entre els petits comerciants que exigeixen un acord. “Un dia d’oferta es pot aguantar, però és impossible poder mantenir el ritme de certs comerços grans”, comenta Laura López, encarregada d’una botiga de roba de la ciutat.