Està preparada Tarragona per rebre 70.000 creueristes els diumenges?

Tarragona ha fregat aquest any la frontera dels 100.000 creueristes, amb la previsió que el 2019 siguin més de 110.000. Si es descompten les excursions organitzades i els que es queden al vaixell, aquestes xifres reflecteixen que uns 50.000 turistes es mouen lliurement pels carrers de Tarragona, i la temporada que ve poden ser prop de 70.000. En total, la despesa estimada d’aquests turistes puja a gairebé 7,5 milions d’euros, un ‘pastís’ cada vegada més important.

La major part d’ells visitaran la ciutat en diumenge, que és quan estan previstes les sortides i arribades del Costa Fortuna, el nou vaixell de 3.500 passatgers amb què Costa Cruceros preveu operar a Tarragona en 2019. La pregunta és evident: ¿Està preparada Tarragona per a aquesta presió turistica en festius?

El president sortint de l’Autoritat Portuària, Josep Andreu, -que en les pròximes setmanes serà reemplaçat per Josep Maria Cruset-, com a portaveu de la taula estratègica de creuers, admet que estan treballant en diferents línies per millorar l’acollida i no morir d’èxit : “a curt termini, tenim problemes, ja que en tres anys hem crescut de forma inesperada; és difícil planificar perquè les decisions en el món de les navilieres es prenen a curt termini, amb molta flexibilitat d’una temporada a una altra, i nosaltres necessitem una visió estratègica a mig i llarg termini per anar perfeccionant la mobilitat i l’oferta en destinació, entre altres aspectes “.

La regidora de Comerç, Elvira Ferrando, explica que no és fàcil donar servei a clients que arriben en diumenge des de març a novembre. “Les xifres que maneja el Port ens serviran per convèncer i conscienciar els comerciants de les oportunitats de negoci, sabent com sabem que el retorn no és immediat”, subratlla. De moment, només 41 establiments s’han adherit a la Zona d’Acollida d’Creueristes (ZAC) i es preparen amb cursos de formació, idiomes, aparadorisme o activitats paral·leles que atreguin a aquesta clientela.

Gràcies a un experiment amb GPS patrocinat pel Port i executat per la URV, s’ha pogut conèixer millor els moviments dels creueristes i deixar de parlar “per sensacions”. Curiosament, la Rambla i el Serrallo es situen a un nivell similar als eixos principals de la Part Alta com la catedral, la Plaça de la Font o la Plaça del Fòrum. A més, l’àrea del Mercat Central comença a despertar també l’interès dels creueristes.

El 96% dels creueristes que vénen per lliure realitzen alguna despesa: a tall d’exemple, un 82% esmenta el transport, el 52% les compres, el 50% bars i el 29% restaurants. Lògicament, el Patrimoni de la ciutat també s’ha de posar al dia per atendre les noves exigències derivades d’aquest sector turístic. La regidora de Turisme, Inma Rodríguez, avança que estan analitzant les dades per donar una resposta “dirigida a l’excel·lència” i també estudien “on són els límits de Tarragona per no patir una excessiva saturació”.