ERC presenta mocions al Congrés i al Senat instant el Gobierno a incrementar les bonificacions als transportistes obligats a utilitzar les autopistes de peatge AP-7 i AP-2

La senadora d’ERC, Laura Castel, proposa incrementar els descomptes al 100% per als trànsits coincidents amb els desviaments obligatoris i el 75% per a la resta de transportistes que circulin per aquestes autopistes. Al Senat, s’ha aprovat per tots els grups abstenció de C’s.

A Esquerra Republicana de Catalunya a través dels seus portaveus a les comissions de Foment del Congrés, Joan Margall, i del Senat, Laura Castel, han presentat formalment sengles Mocions Parlamentàries per a la seva tramitació en relació a la necessitat d’incrementar els descomptes establerts pels desviaments obligatoris a camions a les autopistes de peatge a Catalunya, que van entrar en vigor a principis d’aquest mes. Al Senat, s’ha aprovat per tots els grups abstenció de C’s.

Com es recordarà, la nova restricció de trànsit obliga els vehicles de transport pesat (camions de 4 o més eixos) a desviar-se en alguns trams de les carreteres nacionals N-340 i N-240 a les autopistes de peatge AP-7 i AP -2 respectivament, al seu pas per les províncies de Tarragona, Lleida, Barcelona i Castelló, responent d’aquesta manera a una demanda social llargament sol•licitada pels alcaldes dels municipis per on discorren les dues vies, amb l’objectiu principal de reduir l’alta sinistralitat viària que han suportat les dues carreteres nacionals, així com la millora de la fluïdesa del trànsit en aquestes vies.

Per compensar els transportistes afectats per aquesta mesura, el Gobierno central va aprovar a finals d’agost una modificació per Reial Decret de les actuals concessions de les autopistes de peatge AP-7 i AP-2, establint una bonificació màxima de tan sols el 50% de l’import del peatge als transportistes en funció del trajecte a recórrer, en el millor dels casos, que aquest Grup Parlamentari considera “insuficients” per compensar els transportistes per l’aplicació de la mesura de desviament obligatori, segons es recullen en aquestes Mocions parlamentàries.

Així, Esquerra Republicana considera que malgrat que les indubtables millora en matèria de seguretat viària que suposa la utilització de les autopistes, inclosos els camions afectats per la nova mesura aprovada, “no és menys cert que el seu caràcter obligatori ha d’anar acompanyat d’una compensació econòmica que pal·liï el compliment d’aquesta, més encara tenint en consideració la fràgil situació que travessa el sector del transport per carretera, com a conseqüència de la crisi econòmica soferta els últims anys així com la forta competència existent en el sector del transport per la seva elevada atomització i la cada vegada major presència d’empreses de transport al nostre país procedents d’altres països”.
En aquest sentit, les mocions presentades recorden que el passat mes de desembre va entrar en vigor una mesura similar a la Comunitat Autònoma de la Rioja, establint el desviament obligatori dels camions des de les carreteres nacionals N-124 i N-232 a l’autopista de peatge AP-68, i en aquest cas el Gobierno va establir mitjançant Reial Decret una bonificació del 75% de l’import del peatge, és a dir, molt superior a l’establert per als desviaments obligatoris a les autopistes catalanes.
Per això, les Mocions Parlamentàries presentades per a la seva tramitació tant al Congrés com al Senat “insten el Gobierno a incrementar les bonificacions aprovades dirigides als transportistes per compensar els desviaments obligatoris dels camions a les autopistes de peatge AP-7 i AP– 2 a Catalunya, establint un 100% de bonificació per als recorreguts interns dels trams afectats per la restricció i d’un 75% per a la resta recorreguts que discorrin pels trams afectats”.