Informe de Conjuntura de les Cambres de Comerç i la URV del 1r Trimestre de 2020
La Cambra de Comerç de Reus ha acollit aquest matí la presentació de l’Informe de Conjuntura Trimestral que elabora el Grup de Recerca d’Indústria i Territori de al URV per a les Cambres de Comerç de Reus, Tarragona, Tortosa i Valls, amb el suport de la Diputació de Tarragona. Les conclusions d’aquest informe, que cobreix el termini entre l’1 de gener i el 31 de març, ja reflecteixen els primers impactes de al crisi econòmica generada arran de la Covid-19, tot i que la situació es va desencadenar en les darreres dues setmanes d’aquest primer trimestre de 2020.
El responsable de l’estudi, el professor Joaquim Margalef, ha pronosticat que l’economia de la demarcació es recuperarà a finals de 2021 o a inicis de 2022. Margalef ha assegurat que “l’afectació és i serà molt desigual: afectarà molt més a les pimes que a les grans emprese, i per sectors la indústria química o el sector energètic, per exemple, aguanten bastant bé, però el turisme o la construcció patiran molt aquesta situació”. Pel que fa al sector turístic, la caiguda d’afiliats a la zona de Cambrils, Salou i Vila-seca ja s’ha deixat sentir com a símptoma de la conjuntura adversa que viurà el sector.
Margalef confia en què “hi hagi una reacció de suport de les institucions al teixit productiu encara més contundent de la que hem vist fins ara per garantir la demanda i salvar les empreses, ja que són les que han de liderar la reactivació quan la conjuntura sigui diferent”. En aquest senti, ha recordat que “la destrucció d’empreses va ser un dels principals hàndicaps durant la recuperació de la crisi de 2008, un efecte que ara hauríem d’evitar perquè té conseqüències molt negatives”.
El teixit empresarial confirma els impactes
La presentació del Grup de Recerca d’Indústria i Territori s’ha complementat amb les aportacions de dos agents empresarials del territori: el Grup Unió i Concactiva. Des d’Unió, el seu director general, Ferran Huguet, ha confirmat que “el sector agroalimentari ha resistit bastant bé les primeres embranzides d’aquesta crisi, amb un increment de vendes a la distribució alimentària i també en algunes exportacions”, però ha alertat que “el canal Horeca s’ha enfonsat totalment, i això ha afectat molt a alguns productes que troben la seva sortida a la restauració, com és el cas dels vins de més qualitat que elaboren petits cellers”.
Tot i això, Huguet vaticina que “la demanda hi serà, perquè hem de menjar cada dia, però amb més atur i salaris més baixos els volums baixaran, especialment entre els productes de més qualitat”. De moment, l’oli d’oliva i els fruits secs són dos dels productes que han sortit més beneficiats per l’increment del consum domèstic. Huguet considera que “ens enfrontem a una recessió sense precedents, que al contrari de la de 2008 no tindrà l’alternativa dels mercats internacionals, ja que la Covid-19 ha afectat a totes les economies”.
Per la seva banda, Jordi París, director de Concactiva, l’organisme de Promoció Econòmica de la Conca de Barberà, ha confirmat que “l’escenari no té precedents i les afectacions seran transversals a tots els sectors i tindran un gran impacte en el mercat de treball, cosa que afectarà a la demanda de productes i serveis”. “Moltes empreses ens confirmen que els ERTO es convertiran en ERO, perquè els seus volums de negoci no els permetran mantenir les plantilles que tenien abans de la Covid-19”, ha afegit París, que coincideix amb Huguet que “a curt termini les exportacions no permetran compensar la contracció del mercat domèstic, perquè la situació de recessió és mundial”.
Com a notes positives, el director de Concactiva apunta “el gir cap al consum de proximitat, tant a nivell de productes com de turisme”. En aquest sentit, París creu que “és una bona oportunitat perquè l’oferta de la Conca de Barberà sigui més coneguda pel mercat nacional, ara que els viatges internacionals seran molt més complicats que en els últims anys