Els alcaldes aconsegueixen del Ministeri el compromís de desmantellar les vies

0

Els alcaldes arrenquen el compromís d’Adif de desmantellar la via un cop entri en funcionament el Corredor del Mediterrani

Els alcaldes de Cambrils, Salou, Mont-roig del Camp i Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant s’han reunit avui Madrid amb el Secretari d’Infraestructures de l’Estat

L’alcalde de Salou demana que s’enviï la planificació de com i quan es faran aquests treballs, tot i que es mostra satisfet amb el compromís arrancat

Granados, també ha recordat que resta pendent una reunió a quatre bandes amb l’Estat, la Generalitat, PortAventura i l’Ajuntament per tractar sobre el futur de l’estació de Salou

Les instal·lacions ferroviàries entre Salou i Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant es desmantellaran de manera immediata un cop entri en funcionament el Corredor del Mediterrani. Aquest ha estat el compromís que ha adoptat el secretari d’Estat d’Infraestructuras, Transporte y Vivienda, Julio Gómez-Pomar, acompanyat dels representants d’ADIF, Renfe i de la Subdelegació del Govern a Tarragona, en una reunió que ha tingut lloc aquest matí al Ministeri de Foment, i a la qual han assistit l’alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza; i els alcaldes de Salou, Pere Granados; de Mont-roig del Camp, Fran Morancho; i de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant, Alfons Garcia.

En la reunió d’aquest dilluns, 28 de maig, han assistit, a més dels alcaldes i del secretari d’Infraestructures de l’Estat, el president d’ADIF, Juan Bravo; la directora general de Explotación y Construcción de ADIF, Isabel Pardo; el secretari general d’Infraestructures, Manuel Niño; el subdelegat del Govern de l’Estat a Tarragona, Jordi Sierra; el director de Operaciones de Renfe, Francisco Minayo de la Cruz; i el subdirector general de Planificación Ferroviaria, Jorge Ballesteros.

Desmantellament immediat i projecte per integrar el traçat en l’entorn

El desmantellament de la infraestructura ferroviària consistirà en l’aixecament físic de les vies, les catenàries i les travesses, i anirà a càrrec de l’empresa pública Emfesa mitjançant un contracte directe, segons ha precisat Isabel Pardo, directora general de Explotación y Construcción de ADIF.

Paral·lelament es redactarà un projecte per integrar el traçat en l’entorn amb l’objectiu de garantir el compliment de la declaració d’impacte ambiental previst en la posada en marxa del Corredor del Mediterrani, que segons es preveu entrarà en servei en els pròxims mesos. Aquest projecte, la redacció del qual es traurà a licitació pública el mes de juny, també ha de servir per salvar l’efecte barrera, creant nous punts de pas en el traçat, afavorint la permeabilitat, la recuperació de la cota 0 i la integració en el paisatge, tal com han argumentat des del Ministeri.

Per a redactar aquest projecte es crearan grups de treball entre els serveis tècnics del Ministeri i cadascun dels ajuntaments. Amb aquests grups es pretén tenir en compte el criteri i necessitats dels municipis afectats, així com estudiar mesures provisionals a aplicar un cop desmantellada la via i mentre no s’executi el projecte d’integració amb l’entorn. Tot i que no s’ha precisat el termini, la redacció d’aquest estudi es podria perllongar un any.

La unió dels quatre alcaldes, la seva preocupació i insistència per aconseguir el desmantellament de la infraestructura ferroviària ha estat clau per arrencar aquest primer compromís. La propera fita serà que aquests grups de treball proposats pel Ministeri es constitueixin el més aviat possible.

L’alcalde de Salou, demana un seguiment

Per la seva part, l’alcalde de Salou, Pere Granados, ha assegurat que “hem aconseguit arrancar un compromís ferm de l’Estat per desmantellar les vies del tren quan entri en funcionament el corredor del Mediterrani però estem a l’espera que ens enviïn la planificació de com i quan han de fer aquests treballs” i matisava que “estarem a l’espera. No volem deixar res a la improvisació amb una qüestió tant important com aquesta”. El batlle també ha explicat que ha traslladat la problemàtica puntual de Salou: “hem plantejat que el nostre municipi tenim una intranquil·litat afegida pels aspectes de mobilitat i hem demanat que estudiïn la manera que mentre es duguin a terme les obres de desmantellament els vehicles i veïns puguin seguir passant entre les dues parts que divideix l’actual via perquè, està clar, no podem deixar incomunicat el municipi”. Posteriorment, l’Ajuntament tirarà endavant el projecte d’Eix Cívic; un espai que vertebrarà els terrenys que quedin desocupats creant una rambla comercial i d’habitatges que unirà finalment el trencadís que suposa el pas de la via pel centre del municipi.

Finalment, en la seva visita a Madrid, Granados també ha recordat als presents a la reunió que cal seguir convocant comissions mixtes tal com es recull al conveni de maig de 2011 amb el Ministerio de Fomento per fer un seguiment de compliment d’aquell protocol: “cada municipi tenim unes peculiaritats i cal seguir avançant en els compromisos contrets; així com també hem recordat que fa mesos que hem sol·licitat una reunió conjunta amb l’Ajuntament de Salou, la Generalitat i Portaventura per tal que ens construeixin una estació provisional. Pretenem que els usuaris del ferrocarril tinguin un bon servei, i més ara, amb l’anunci de creixement amb el complex turístic integrat de Hard Rock”.