Després del disgust d’Ikea, ara li toca a Brico Depôt

Brico Depôt, la cadena de centres de bricolatge i reforma del grup britànic Kingfisher, sortirà del mercat espanyol i per tant de Tarragona. Així ho ha anunciat la directora general de Kingfisher, Véronique Laury, en un comunicat que la multinacional ha emès per explicar els resultats econòmics obtinguts durant el tercer trimestre de 2018.

“Estem compromesos amb el nostre pla i amb la construcció d’un negoci fort a llarg termini. Com a part d’aquest compromís, hem pres la decisió de sortir de Rússia, Espanya i Portugal. Això ens permetrà aplicar la nostra estratègia amb major enfocament i eficiència en els principals mercats en els que tenim, o podem assolir, una posició de lideratge en el mercat “, assenyala Laury. Els mercats ibèric i rus suposen al voltant del 7% del total de les vendes del grup.

Segons les dades de la companyia, present al mercat espanyol des de 2003, Brico Depôt Iberia té 31 botigues obertes a Espanya i Portugal, de les quals 28 corresponen a Espanya, i amb un total de més de 1.700 treballadors. Entre aquestes hi ha la de Tarragona, que va ser inaugurada al març de 2014 i on treballen 75 persones, el 90% de les quals és de la província de Tarragona.

En el seu últim exercici fiscal, Brico Depôt Espanya va aconseguir un benefici operatiu de dos milions de lliures esterlines (2,2 milions d’euros), mentre que el negoci portuguès va registrar pèrdues d’explotació per import de 2 milions de lliures (2,2 milions d’ euros).
En el tercer trimestre del seu exercici fiscal, les vendes de Kingfisher van sumar 3.048 milions de lliures (3.426 milions d’euros), un 0,2% més que un any abans, encara que en termes comparables van disminuir un 1,3%. El negoci de la companyia a la Península Ibèrica va millorar un 0,9% entre agost i octubre, fins a 87 milions de lliures (98 milions d’euros).

Tot i aixó en els últims anys la trajectòria de Brico Depôt a Espanya no s’ha vist acompanyada de bons resultats. A la baixada de vendes de gairebé el 5% el 2017, es van unir el tancament de la seva botiga de Castelló (a principis de 2017) i els cessaments dels directors general (Christophe Dubus, al maig d’aquest any) i comercial (Gilles Fernandes , al novembre de 2017), així com la sortida de diversos caps de producte i els nuls plans d’expansió de la cadena a Espanya, sense oblidar els constants rumors de tancaments de diverses de les seves botigues.

En el que portem de 2018, Brico Depôt Iberia (Espanya i Portugal) ha acumulat un descens de l’1,3% en les seves vendes, amb una facturació de 271 milions de lliures (uns 306 milions d’euros). Des Kingfisher no han detallat com o quan es produirà la sortida de Brico Depôt d’Espanya. Al nostre país, la cadena compta amb  1.500 empleats a La Corunya (2), Alacant, Àlaba, Almeria, Astúries, Balears, Barcelona (2), Cadis, Granada, Guipúscoa, Lleó, Lleida, Madrid (3), Navarra (2), Sevilla (2), Tarragona, Toledo, València (3), Valladolid i Saragossa.