Competència demana que el Govern relaxi alguns requisits del decret de ‘mares de dia’

Nature makes the best classroom

L’ACCO creu que es limita l’accés a la professió de forma injustificada si cal acreditar formació, experiència o superfície mínima de l’habitatge

ACN Barcelona .- L’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) demana que la Generalitat revoqui alguns dels requisits establerts al projecte de decret que regula els serveis de criança a la llar per a la petita infància. Així, demana que no s’exigeixi una autorització prèvia de l’administració, sinó simplement una comunicació prèvia per part de la mare de dia, que no s’exigeixin dos anys d’experiència i una titulació de Magisteri Infantil o de Grau Superior, i que no s’estableixi una superfície mínima o l’eliminació de barreres arquitectòniques.
En un informe datat del juliol a petició del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, considera que alguns dels aspectes d’aquest projecte normatiu poden ser “injustificadament restrictius de la competència”.

Així, el projecte de decret sotmet l’exercici d’aquesta activitat a l’obtenció d’una d’autorització administrativa, fet que a banda de no trobar-se emparat per una norma amb rang legal, “podria no satisfer el principi de proporcionalitat”. En aquest sentit, l’ACCO entén més adequades altres fórmules d’intervenció de l’activitat “menys gravoses” però que, al mateix temps, garanteixen el control de l’activitat per part de l’administració competent, com pot ser un règim de comunicació prèvia.

Es considera que l’exigència de determinades titulacions (titulació en magisteri en la branca d’educació infantil o tècnic superior en formació professional d’educació infantil) així com un mínim d’experiència professional (2 anys), són requisits per a l’accés a l’activitat “injustificadament restrictius” de la competència i no disposen de la indispensable cobertura de una norma amb rang de llei.

En concret, el requisit de titulació provoca una “reserva d’activitat injustificada en favor d’un col·lectiu específic de professionals, és a dir, impossibilitat que altre tipus de professionals amb una capacitació adient puguin exercir l’activitat i el requisit d’experiència prèvia afavoreix a aquells professionals que ja desenvolupen l’activitat objecte de regulació en el projecte de decret en detriment d’aquells que volen iniciar-se en l’activitat”.

Finalment, sobre les condicions dels espais on es presten els serveis, l’ACCO considera que cal revisar aquells requisits que van més enllà de l’exigència de la cèdula d’habitabilitat, ja que l’activitat es presta, per definició, en un domicili particular. “Cal evitar la introducció de requisits innecessaris i no proporcionals a l’activitat que es desenvolupa, com poden ser, per exemple, l’exigència d’una superfície mínima o el requisit relatiu a l’accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques”, conclou l’informe.

Proposta de decret i queixes de la patronal

El Departament de Treball vol regular els espais de criança per a infants d’entre 0 i 3 anys, un servei conegut com a ‘mares de dia’ que donen al voltant de 200 persones a Catalunya. És un tipus de servei, que a Europa ja està regulat en diversos països però que a l’estat espanyol només està reglat a Navarra. El projecte preveu que les mares de dia hagin de ser titulades, en educació infantil o en formació professional superior, i podran atendre fins a 4 nens i nens al seu domicili, que haurà de ser, de com a mínim 70 metres quadrats, dues habitacions i mobiliari i equipaments imprescindibles per a la cura dels petits.

Una mare, o pare, de dia haurà de tenir el grau d’educació infantil o un cicle de formació professional superior en el mateix àmbit, disposar del carnet de manipulació d’aliments i presentar un projecte educatiu. El 2011 només 11 persones es dedicaven a oferir aquests espais de criança a casa seva, mentre que l’any passat ja se’n tenien comptabilitzades al voltant de 200, que actualment operen en el marc de l’Associació Mares de Dia. El text preveu establir també una ràtio de 4 infants per cada persona tot i que en casos excepcionals se’n podran acollir fins a 5, si s’obté l’autorització de la Direcció General d’Atenció a la Infància (DGAIA).

El futur marc legal també regularà les condicions de l’habitatge on s’oferirà el servei. Haurà de ser de com a mínim 70 metres quadrats, tenir dues habitacions i espais de 3 mestres quadrats per dedicar-se als infants de 0 a 3 anys, i disposar de calefacció, il·luminació i ventilació, no tenir barreres i garantir els equipaments i el mobiliari necessari com poden ser els bressols, els canviadors o les trones.

Per la seva banda, les dues principals patronals de les llars d’infants a Catalunya, l’Associació de Llars d’Infants de Catalunya i l’Associació Catalana de Llars d’Infants, creuen que el projecte de decret de mares de dia que impulsa el Departament de Treball, vulnera el dret a l’educació dels infants, ja que no es garanteix cap projecte educatiu ni tampoc la seguretat dels infants perquè el servei es prestarà en domicilis particulars. Critiquen també, que no se’ls requerirà el mateix que a les escoles bressol, com poden ser les mesures d’emergència, el pla d’evacuació supervisat pels bombers, o portes i aparells antiincendis. Per això, van presentar al·legacions al text.

Per a les patronals, el decret torna “al passat”, ja que regula només la vessant assistencial de l’atenció a la petita infància, deixant de banda l’educació, en una etapa que consideren “fonamental” per garantir el futur desenvolupament intel·lectual dels infants. Segons les dues patronals, el decret pot permetre compartir espais nens de 4 o 5 anys amb nadons, i per tant, treure del circuit educatiu infants de 3 i 4 anys, que podrien estar cursant el segon cicle de l’educació infantil.

Pel que fa a la seguretat, des de les patronals de llars d’infants es considera que el servei de mares de dia o de criança no la garanteix, ja que el servei es donarà en domicilis particulars mal equipats per protegir als nens i en unes instal·lacions deficients i poc segures per acollir infants. També qüestionen que a les llars se’ls exigeixi complir mesures de seguretat concretes i que en canvi, aquestes mesures no estan considerades en aquests domicilis i qualifiquen d'”inadmissible i incongruent” que l’administració sigui “tan exigent” amb uns i tan poc amb d’altres.

No establir el títol jurídic que vincula la professional amb l’immoble, no concretar si el titular ha de ser persona física o persona jurídica, o no preveure cap tipus de control ni de règim sancionador són altres aspectes que les llars d’infants han denunciat a les al·legacions. També afegeixen que cal demanar el certificat negatiu de delictes sexuals a la mare de dia i a totes les persones empadronades a l’habitatge.