El Banc d’Espanya alerta dels riscos de alguns productes financers digitals

L’entitat constata la “necessitat” de millorar l’educació financera “des d’una edat molt primerenca”

Redacció.-  El subgovernador del Banc d’Espanya, Javier Alonso, ha alertat dels riscos que poden comportar productes financers digitals “complexes, opacs i difícils d’entendre” que puguin ser presentats “en embolcalls amables i accessibles per al gran públic a través d’aplicacions” de telefonia mòbil, per exemple. Alonso ho ha dit en el marc de la Tretzena Trobada del Sector Bancari organitzada per l’escola de negocis IESE a Madrid sota el títol ‘Una banca competitiva en una nova societat’. La digitalització, ha afirmat Alonso en el marc d’una conferència, ha irromput al mercat bancari amb una força suficient com per transformar-lo de manera important. I de la mateixa manera, ha transformat els hàbits dels consumidors. És en aquest sentit que ha alertat dels riscos que comporta aquesta transformació i ha advocat per millorar l’educació financera de la societat “des d’una edat molt primerenca”.
Alonso ha advertit, per exemple, del risc de fer autoritzacions involuntàries d’accés a informació personal o de divulgar informació “rellevant” a través de telèfons intel·ligents o tauletes, “en què la mida de la pantalla i la immediatesa de l’acceptació limiten la capacitat del client para saber què és el que realment està consentint”.

En aquest context, el subgovernador del Banc d’Espanya considera “clara” la necessitat de millorar l’educació financera i d’impulsar el desenvolupament de les competències digitals de la ciutadania. “Han de formar part essencial de la formació personal des d’una edat molt primerenca”.

També ha indicat que les noves tecnologies introdueixen “reptes addicionals” per al sector bancar a l’hora de “cuidar la relació amb el client”. I això, al seu parer, perquè “modifiquen les exigències” dels consumidors, que ara busquen una interacció “flexible, immediata, personalitzada, a qualsevol lloc i a qualsevol hora”.

Una altra conseqüència, segons Alonso, és que “redueixen” les barreres d’entrada al negoci, ja que “ja no semblen necessàries les extenses xarxes de sucursals per a la captació i manteniment de clients que caracteritzaven l’operativa bancària tradicional”.