Banc de proves a Tarragona per calmar l’alarma social sobre els joves immigrants 

Els consellers Bargalló i El Homrani durant la visita.

La greu alarma social nascuda arran de l’episodi d’abús sexual a una jove a Santa Coloma de Gramenet per part de joves emigrants no acompanyats ha portat la Generalitat a prendre mesures i el Complex Educatiu de Tarragona serveix de banc de proves per a un pla pilot que ofereix acompanyament i formació a 40 adolescents i joves migrants -la major part procedent del Marroc- sense referents familiars d’entre 16 i 21 anys per facilitar la seva futura inserció laboral.

L’experiència que es desenvolupa a Tarragona té per objectiu l’adquisició de competències bàsiques, tant lingüístiques com a professionals, que permetin una millor integració en laboral. Des del passat mes de juliol 40 menors conviuen en un centre d’acollida ‘Orió’, de nova creació, que després de l’estiu s’ha ampliat amb el vessant formativa. A partir d’aquest programa pilot, la Generalitat vol estendre la iniciativa a altres punts de Catalunya. Es calcula que 900 joves emigrants es podran beneficiar d’aquesta formació.

Aquest pla fa possible que els joves puguin cursar una adaptació específica dels Programes de Formació i Inserció (PFI), atès que es tracta de menors en edat de cursar ensenyaments postobligatoris. Els FPI estan dissenyats per a joves d’entre 16 i 21 anys -uns 7.000 l’any passat- que han abandonat l’educació secundària obligatòria sense obtenir el títol. L’objectiu és que puguin incorporar-se al món educatiu i orientar als estudis de Formació Professional.

A dia d’avui el Complex Educatiu de Tarragona ofereix a adolescents i joves migrants tres programes d’inserció: auxiliar de pintura, auxiliar d’activitats forestals (jardineria) i auxiliar d’hostaleria (cuina i càtering). Les classes tenen lloc al matí de dilluns a divendres i estan impartides per nou professionals que amb el suport dels educadors de referència dels joves. En el complex també es realitzen altres activitats com tallers (manualitats, jocs de taula …), música i esport. A més, es programen sortides a altres poblacions properes per establir i reforçar la xarxa comunitària.

“Són persones amb tots els drets, -menors d’edat que ens arribant, que han fugit de situacions personals molt dures, i també socialment molt dures, són persones que nosaltres hem d’atendre i que hem de situar en la societat en condicions d’equitat i possibilitat de desenvolupar-se”, explica el conseller d’Educació, Josep Bargalló, que va visitar en persona les classes al costat del conseller de Treball, Afers Socials i Família, Chakir el Homrani.

El Govern català pretén “posar sobre la taula una vegada més -subratlla Bargalló- la preocupació per la constant arribada d’aquests joves, però també el treball per atendre’ls i eradicar qualsevol estigmatització que es pugui usar”. “El que avui presentem és un exemple dels esforços que hem de fer amb aquests joves i que es desenvolupen en tres fases: una primera fase d’emergència, de primera atenció; una segona fase d’acollida i una tercera fase de treball per a l’emancipació”.