Ballesteros es compromet a un bus 100% gratuït d’aquí a quatre anys per tots els Tarragonins

Foto Tarragona Radio

L’Ajuntament de Tarragona crearà una Targeta Ciutadana Tarragonina que permetrà accedir i relacionar-los amb els serveis públics municipals com l’autobús urbà, els museus o els teatres.

  • Josep Fèlix Ballesteros ha defensat una Tarragona verda on els serveis municipals s’abastiran amb energies renovables

L’alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, ha anunciat l’inici d’una “revolució en la mobilitat de Tarragona que passa per l’EMT”. L’alcalde ha detallat una proposta de “modernització en el transport públic municipal, que passa per construir un sistema més social, més tecnològic i que inclogui una reordenació urbanística”. I ha afegit: “Serem la primera ciutat a arribar a la gratuïtat universal, perquè els treballadors i treballadores no hagin de gastar més diners per guanyar-se la vida”. L’alcalde ha recordat que es va iniciar la revolució del transport públic i de l’EMT  amb el bitllet gratuït per a jubilats i pensionistes. Després es va estendre als escolars i després van arribar iniciatives com la T-Avança. “Ara volem anar un pas més enllà” .

Aquestarevolució s’inicia amb una  reestructuració de l’EMT –“que seguirà sent pública al 100%”– que tindrà, com a principal element social, el bitllet gratuït. Aquesta transformació permetrà un gran canvi en el model de mobilitat, “ens ajudarà a tenir una ciutat més sostenible, mediambientalment millor i amb un millor servei als ciutadans”, ha afegit. En aquest sentit, la revolució de l’EMT i de la mobilitat ens permetrà transformar Tarragona des de diversos àmbits:

  • Des del punt de vista social.
  • Des del punt de vista urbanístic, perquè podrem cohesionar millor la ciutat i crear un nou model d’urbanisme.
  • Des de la transparència i la participació.
  • Des de la creació d’una ciutat més amable per als seus habitants i visitants.
  • I no oblidem que una generació de tarragonins ja ha pogut gaudir del bus gratuït durant tota la seva etapa escolar. Aquesta generació respecta i valora el transport públic, i és necessari i positiu que aquesta generació mantingui l’hàbit en l’ús del transport públic en el seu dia a dia.

Davant un auditori format per 323 persones del món econòmic, financer, social i polític de Tarragona, l’alcalde Ballesteros ha defensat que aquesta proposta no és electoral perquè “és un tema que treballa aquest govern municipal i que començarà abans del proper mandat. Per descomptat, formarà part del nostre programa electoral però, tot complint amb el que vàrem prometre, estem explicant el projecte i també avancem el desig que la resta de grups municipals facin seva aquesta proposta i la incorporin als seus respectius programes electorals”.

Ballesteros ha defensat que “estem parlant d’un projecte que és bo des del punt de vista de l’equitat, la sostenibilitat i la connectivitat. Un projecte ja dissenyat, però volem que sigui participatiu i, per tant, comptarà amb les opinions del Consell de la Mobilitat, on hi ha representants dels grups municipals i també les entitats socials”.

Ballesteros ha explicat que aquest projecte compleix tres premisses bàsiques:

  1. Tenir la idea i la concreció del projecte.
  2. Disposar del finançament necessari.
  3. Comptar amb la capacitat de dur-lo a terme.

“Ara estem en condicions de complir les tres premisses. En primer lloc, perquè el projecte ja està valorat, és realitzable i fins i tot serà millorat en la fase participativa”, ha defensat.

Un altre de les premisses que es compleixen és que la situació econòmica actual de l’Ajuntament permet disposar d’entre 40 i 50 milions d’euros per a inversions durant el proper mandat. “Això vol dir que tindrem una capacitat inversora que mai abans no hem tingut, de més de 10 milions d’euros anuals”. I ha remarcat: “També tenim un avantatge afegit com és el fet que, en breu, canviaran els comptes de l’EMT. Això és perquè finalitza l’etapa de 20 anys de renting que existia fins ara. Això suposarà la millora en els comptes de l’EMT, tota vegada que ens estalviarem els 1,8 milions d’euros que actualment paguem en aquest concepte. I a més, quan parlem de la revolució de l’EMT ho fem amb proves, amb dades i amb fets. Tant és així que ja hem posat en marxa el projecte, i ho hem fet amb l’adquisició de tres nous autobusos articulars, que començaran a circular per Tarragona durant el primer trimestre del 2019. I durant l’any vinent invertirem 2 milions d’euros en la compra de 8 busos més. I 1,5 milions anuals en els anys següents. Finalment i en tercer lloc, tenim la capacitat tècnica i humana per fer realitat aquest projecte. Amb xifres brutes, l’EMT té un pressupost de 14,5 milions d’euros, dels quals 5 milions d’euros són per ingressos i 9,5 d’aportació municipal”.

Com es farà?

La reestructuració de l’EMT comença per anar suprimint els vehicles més antics i buscant autocars més adaptats a les necessitats de Tarragona i de la ciutadania. Els nous autocars articulats ja adquirits permetran aterrar aquest projecte. Uns vehicles que estaran dedicats, fonamentalment, a les línies 54 (Bonavista), 42 (Laboral) i 8 (Llevant), amb l’objectiu que permetin oferir una major capacitat de viatgers en les hores punta.

Els nous vehicles que progressivament s’aniran incorporant a la flota de l’EMT també suposaran una menor necessitat d’unitats, donat l’estalvi de temps de taller respecte dels actuals autocars amb què comptem, així com també oferiran millores a nivell mediambiental.

Per dur a terme aquesta revolució de la mobilitat a Tarragona es necessita reformes urbanístiques per fer-ho possible, per la qual cosa s’ha projectat la transformació de l’aparcament de Battestini en l’estació central d’autobusos municipals. Una estació que interactuarà amb l’actual d’autobusos interurbans, facilitant així l’accés i connexió dels viatgers interurbans.

Aquesta nova estació central permetrà:

  1. La reorganització de les línies, creant busos llançadora com per exemple el de l’Hospital Joan XXIII, amb trajectes més ràpids i que permetin arribar-hi des de qualsevol punt de la ciutat.
  2. Un gran estalvi econòmic,ja que -amb la reestructuració de les línies i tot i mantenir el nombre de parades actuals- suposarà un estalvi d’1 milió d’euros, com a conseqüència de la reducció de quilòmetres i la major eficàcia dels motors nous.
  3. Millorar la circulació als carrers Pere Martell i Prat de la Riba, ja que la nova estació central permetrà reduir el trànsit d’autobusos municipals per aquestes vies.
  4. Facilitar el treball dels empleats de l’EMT: descans, relleus, substitució d’autobusos, etc.

Així mateix, aquesta Estació Central estarà abastida pels nous carrils de transport (bus i taxi) que habilitarem a la coca central de l’Avinguda Roma. Així, els autobusos deixaran de circular pels vials laterals, com fan ara, evitant així el col·lapse i congestió del trànsit. El transport públic i col·lectiu passarà a circular pels carrils exteriors de la coca central de l’Avinguda Roma, alliberant així els vials laterals per al seu ús per part dels particulars.

També es fa necessària la creació de nous aparcaments dissuasiusamb accés a l’autobús municipal. “Ja estem treballant en aquesta proposta amb l’adequació d’un aparcament a l’antiga N-340 per Llevant. Així mateix, serà necessari ampliar la presència d’aparcaments dissuasius per la N-240 i per la carretera del Pont d’Armentera”, ha afegit.

Targeta Ciutadana Tarragonina: la nova TT

Sota el títol La Tarragona social, verda i innovadora, l’alcalde de Tarragona ha avançat nous projectes que estan a punt de ser una realitat. Destaca la Targeta Ciutadana Tarragonina, la TT. Es tracta d’un servei municipal que ens permetrà accedir i relacionar-nos amb els serveis públics municipals, com l’autobús urbà, els museus, els espectacles i molt més. “Amb la TT, portarem Tarragona a la butxaca i moltes de les gestions que realitzem de manera quotidiana seran molt més senzilles i àgils. Això vol dir que serà un instrument d’ús diari i útil”, ha avançat l’alcalde.

En paral·lel, també s’ha desenvolupat l’expedient electrònic. És un projecte que s’implementarà l’1 de gener. “Això permetrà completar la modernització de l’administració pública, per fer-la més àgil i més eficient al servei del ciutadà”, ha afegit.

La Tarragona Verda: edificis amb energia renovable

Un dels eixos en els que també l’alcalde Ballesteros ha focalitzat la conferència és en la Tarragona Verda. “Tenim totes les condicions per construir una Tarragona verda amb els fonaments que hem anat construint: l’Anella Verda i parcs com el Francolí, el de la desembocadura del Gaià, el parc de l’Amfiteatre, el Parc de la Coma o el del Llorito i la mateixa Anella Verda Mediterrània. Això suposarà 2.554.536,44 m2 d’hectàrees amb tot el que això significa d’absorció de CO2. Segons l’Organització Mundial de la Salut les ciutats haurien de tenir entre 15 i 20 m2 de sol verd per habitant. De les 28 ciutats de Catalunya de més de 50.000 habitants, únicament 9 estan dins aquesta ràtio i Tarragona entra dins aquests paràmetres”. “Per tant -ha insistit l’alcalde Ballesteros- amb l’impuls per les noves tecnologies, amb tots els vehicles municipals sostenibles o amb el mateix projecte de bus gratuït situarem a Tarragona com una ciutat verda. Volem que els serveis municipals s’abasteixin amb energies renovables. 

Finalment, l’alcalde de Tarragona s’ha referit al Pla d’Inversions Municipals que s’encetarà l’any vinent i que es perllongarà fins al 2022 que inclou importants partides pressupostàries destinades al Pla de barris i ciutat (8 milions d’euros), millores de les infraestructures de la ciutat i polígons (4 milions), el condicionament d’aules escolars (2 milions), habitatge social (2 milions), el projecte del Banc d’Espanya (2 milions), instal·lacions esportives i l’ús del camp de rugbi (1,65 milions), millores als locals de les colles castelleres (1,2 milions) i inversió en actuacions hidràuliques i al clavegueram de la ciutat (1 milió).